Let’s get Spanish met deze documentaires @ IDFA
Van 16 tot en met 27 november vindt de 29e editie van IDFA plaats in Amsterdam. Voor de mañana mañana-types onder ons hierbij een lijstje met een aantal interessante Spaanstalige must-sees.
De hoofdlocaties van IDFA 2016 zijn Pathé Tuschinski, Pathé de Munt, EYE en de Brakke Grond, maar er zijn ook een aantal andere plekken verspreid over de stad, zoals Melkweg, Koninklijk Theater Carré and De Kleine Komedie. Kijk voor tickets op de website van IDFA.
Compilatie van de volgende korte films over de veranderingen in Cuba:
Cuban Shorts
- Munt 09 – Maandag 21-11 13:15
- Tuschinski 3 – Dinsdag 24-11 10:15
Motriz (13 minuten): Een intiem en delicaat portret van de 50-jarige Cubaanse Maria, die elektriciën is. Als student kreeg ze niet veel tijd om een keuze voor haar carrière te maken, en sindsdien is ze nooit verder vooruit gegaan. Het leven van Maria ging niet altijd van een leien dakje: haar ex woont in het huis waar Maria voor betaalde. Vanuit haar werkplaats kijken we naar haar slaapkamer, we zien haar bed. Soms klimt ze op het dak, kijkt omhoog naar de wolken en denkt aan haar kleindochter. Daar voelt ze zich beter en kan ze makkelijker ademhalen.
House for Sale (13 minuten): Nu het verbod op het kopen en verkopen van huizen in het socialistische land van Castro na meer dan 50 jaar is opgeheven, ontwikkelen Cubanen allerlei verkooptechnieken om hun woningen voor een zo hoog mogelijke prijs te verkopen. 3 Cubanen nodigen ons uit in hun woning en beginnen direct een ongemakkelijk verkooppraatje over hun geliefde plek, inclusief herinneringen, souvenirs en familieleden. De emotie ligt in de toewijding en onschuldigheid waarmee de verkopers hun bezittingen laten zien, en daarmee hun hele leven openstellen.
Connection (18 minuten): In 2016, installeerde ETECSA – de enige telefoonmaatschappij in Cuba – Wi-Fi routers in 18 publieke parken door het hele land. Voor veel Cubanen betekende dit dat ze eindelijk voor de allereerste keer online konden gaan. Dit portret van een van de Wi-Fi-parken in Havana laat zien hoe deze plek een nieuwe sociale ontmoetingsplek wordt, waar elke dag groepen mensen samenkomen met hun smartphone of tablet en hun stoel uitklappen om zich gezamenlijk om te antennes heen op te stellen.
Great Muy Bien (16 minuten): Ook al is het handelsembargo tegen het eiland nog steeds deels van kracht, plotseling is het voor Cubanen niet meer ondenkbaar om op een dag in het buitenland te gaan wonen en werken. Daarom zijn veel Cubanen met een talencursus Engels begonnen op privéscholen die over het hele land als paddestoelen uit de grond zijn geschoten. Regisseur Sheyla Pool belicht de essentie van deze lessen met een moeizaam gesprek tussen een Amerikaanse tourist en zijn Amerikaanse chauffeur.
To be a miss (84 minuten)
- Tuschinski 6 – Zaterdag 19-11 22:45
- Munt 09 – Vrijdag 25-11 13:15
- EYE Cinema 2 – Zaterdag 26-11 11:45
De Venezolaanse bevolking kregen voor het eerst met democratie te maken door middel van een schoonheidsverkiezing. In dit Latijns-Amerikaanse land, wat in de jaren ’50 nog steeds een dictatuur was, was het een nieuwe ervaring om als mooie middenstandsvrouw een rivaal van de elite van de troon te stoten. Tegenwoordig zijn schoonheidsverkiezingen big business in Venezuela. To Be a Miss belicht de coaches, bureaus, plastisch chirurgen en zelfs de producenten van de beauty queens. Maar boven alles krijgen we te zien hoe jongen vrouwen proberen te ontsnappen aan de armoede van het dagelijkse leven door dagelijks te concurreren in schoonheidswedstrijden. Het succes van Venezolaanse vrouwen in internationale schoonheid stimuleert hen op een betere toekomst te hopen. Desondanks komen er kritische geluiden van de universiteiten, niet gek aangezien de eerste rondes van de verkiezing worden gehouden in een praktijkles voor plastische chirurgie.
Jesser and the Sugarcane (15 minuten)
- EYE Cinema 2 – Woensdag 23-11 14:00
- Tuschinski 5 – Donderdag 24-11 13:00
- Tuschinski 5 – Zaterdag 26-11 10:30
Jesser is 11 jaar oud en woont met zijn ouders en zus in Nicaragua in een kleine hut omringd door bomen. Hij krijgt les van Christian in een gemeenschappelijke tuin waar hij zorgzaam omgaat met de planten. Hij houdt van planten, maar niet op rietsuiker. Rietsuiker is de grootste bron van inkomsten van zijn arme gemeenschap, maar ook berucht om het bezorgen van ziekten. Jessers vader is een van de mensen die ziek werden door rietsuiker, de lange werkdagen in de hete zon hebben zijn nieren kapotgemaakt. Zijn ziekte is ongeneselijk en hij kan overlijden, net zoals de vader van Jessers neef en zijn beste vriend Jocelyn. Terwijl ze tussen het suikerriet zitten en op een tak kauwen, bespreken Jesser en Jocelyn wat ze willen met hun leven.
Tempestad
- Tuschinski 6 – Vrijdag 18-11 11:45 – 13:45
Als Miriam op een doodgewone dag naar haar werk gaat, wordt ze aangehouden op verdenking van mensenhandel. Terwijl de overheid rapporteert dat er een criminele bende is opgerold, valt in werkelijkheid een groep onschuldige Mexicanen ten prooi aan de grillen van een corrupt systeem. Miriam wordt meer dan een jaar vastgehouden in een gevangenis die wordt gerund door een drugskartel. Haar familie mag opdraaien voor de kosten van haar bescherming. In de gevangenis krijgt Miriam te maken met afpersing, vernedering en extreem geweld: beelden die haar tot op de dag van vandaag achtervolgen. Ook Adela, circusartiest en moeder van Monica, is slachtoffer: haar dochter werd tien jaar geleden door mensenhandelaren ontvoerd en is sindsdien niet meer teruggekeerd. Met poëtische, meditatieve beelden van het dagelijks leven in Mexico en de stemmen van Miriam en Adela als voice-over, worden de gruwelijke ontvoeringen, de onzichtbare burgeroorlog tussen overheid en drugskartels en de allesoverheersende angst die dit teweegbrengt, aan het licht gebracht.